Technologie in de zorg is ontzettend leuk!

  • 12 april 2023
  • Blog/Vlog
  • V&VN Algemeen
Wijkverpleging_rollator

Zo’n drie jaar geleden begonnen we in de wijkverpleging met het inzetten van technologie bij de cliënten thuis. Ik voelde toen wel wat weerstand bij mijn collega’s. Want wat nou als het een succes zou worden?

Allerlei tegenargumenten werden aangevoerd: “Heb ik dan straks nog wel werk?“ “Ik denk niet dat ik dat nog kan leren, daar ben ik te oud voor!” “Dat is toch zielig voor de cliënt? Want dan komen wij minder vaak.”

Maar de inzet van technologie kan echt helpen. Het is nog ontzettend leuk ook. En we hebben nog steeds te veel werk! De meeste cliënten zijn er zelfs heel blij mee! Inmiddels heeft de helft van onze cliënten een technologisch hulpmiddel. De medicijndispenser Medido is heel bekend natuurlijk. Maar we zetten ook hulpmiddelen in die ons meer informatie geven over de gezondheid van onze cliënt. Zoals een soort smartwatch die het dag- en nachtritme van de cliënt herkent en afwijkingen detecteert. Bijvoorbeeld als iemand in plaats van twee keer ineens zes keer per nacht opstaat en in de weer is. Dat kán duiden op een urineweginfectie. De familie krijgt dan via een app en seintje en de zorgverlener wordt gebeld. Die kan vervolgens de urine even laten controleren. Zo voorkom je misschien wel een delier. Cliënt blij, familie blij en wij als wijkverpleegkundigen ook. Want dit scheelt extra zorginzet of zelfs een opname.

En wat te denken van sensoren in huis die registreren of een koelkast of voorraadkast open is gegaan? Zo hebben we ontdekt dat een cliënt die maar bleef afvallen niet elke ochtend haar ontbijt uit de koelkast pakte. Op de dagen dat ze vergeet te ontbijten, worden wij nu gebeld. Deze mevrouw kan zodoende met een klein beetje hulp langer de regie over haar eigen leven voeren in plaats van dat er elke dag iemand over de vloer komt om haar te ‘controleren’. Mevrouw vindt dit zeer prettig en blijft op gewicht, de zoon is gerustgesteld dat zijn moeder toch dagelijks ontbijt en wij kunnen een andere cliënt helpen in de tijd die we uitsparen.

Ook de collega’s die ‘bang’ waren om hun baan te verliezen, denken inmiddels mee

Technologie in de zorg is dus hartstikke leuk! Het helpt om meer inzicht te krijgen in het dagelijks leven van cliënten, waardoor wij beter passende zorg kunnen inzetten. Ook de collega’s die ‘bang’ waren om hun baan te verliezen, zijn er blij mee en denken inmiddels mee. Ook zij beseffen dat we deze vorm van zorg keihard nodig hebben om iedereen te kunnen blijven helpen. En daarnaast: de cliënt van tegenwoordig wil helemaal niet elke dag iemand over de vloer hebben, ook de cliënt verandert!

En het argument dat cliënten daardoor vereenzamen? Dat vind ik echt onzin. Ik vergeet nooit de mevrouw die zei: “Ik heb weer een gesprek met mijn kleinkinderen sinds ik een tablet in huis heb. Ze sturen me foto’s van hun vakanties en uitjes.” Of de meneer die zei: “Mijn vrienden willen ook zo’n leuke robot als maatje, zo gezellig! Iedereen is jaloers op me!” Daar word je toch blij van als verpleegkundige? Ik in ieder geval wel!

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)